Четверг, 30.10.2014, 21:56
Відділ освіти Приморської РДА Запорізької області
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Категории раздела
Страницы истории... [2]
Дошкольное воспитание [10]
Психологическая служба [3]
Воспитательная работа [7]
Физико - математическое направление [6]
Естественные дисциплины [13]
Физкультурно-оздоровительное направление [12]
Начальные классы [9]
Начальные классы
Филология [3]
Филология
Общественно-гуманитарное направление [2]
Общественно-гуманитарное направление
Мини-чат
Наш опрос
На сколько Вы оцениваете работу сайта
1. Отлично
2. Ужасно
3. Неплохо
4. Хорошо
5. Плохо
Всего ответов: 159
Статистика

Онлайн всего: 0
Гостей: 0
Пользователей: 0
Форма входа
Главная » Статьи » Естественные дисциплины

Методичні рекомендації
Методичні рекомендації ЗОІППО щодо викладання біології у 2013-2014 н.р.

     Оцінюючи сучасний стан біологічної освіти, можна зазначити позитивні тенденції розвитку освіти в нашій країні, зокрема: завершення роботи над державними стандартами основної школи, створення банку національних підручників, розробка концепції та упровадження профільного навчання в старшій школі, розробка концепції підвищення якості природничо-математичної освіти, використання різних форм державної підсумкової атестації, створення програми з розробки електронних засобів навчального призначення, розвиток системи роботи з обдарованою учнівською молоддю.
Які ж шляхи вдосконалення біологічної освіти ми вбачаємо на цей час?
На сторінках фахових видань висловлюються пропозиції, які можна узагальнити стосовно кількох аспектів: змісту освіти, методики навчання біології, організації навчання з використанням інноваційних технологій, вдосконалення роботи щодо підвищення професійної майстерності вчителів біології у системі післядипломної освіти.
Актуальним у викладанні біології на сьогодні залишається відбір навчального програмованого матеріалу. Перед науковцями, розробниками програм та підручників стояло досить складне завдання: як вибрати найголовніше і при цьому не перевантажувати учнів другорядним матеріалом. І тому стає очевидною нагальна потреба у суттєвому оновленні змісту розділів шкільного курсу «біологія». Воно стосується як наповнення програм новітніми науковими відомостями (зокрема, про рівні організації матерії, досягнення в молекулярній біології, методи наукового пізнання в біології, посилення загальнокультурної компоненти змісту), так і наближення цього змісту до життя, практичної діяльності.
Одним із основних завдань біологічної освіти є створення сприятливих умов для формування творчої особистості, реалізації та самореалізації здібностей дитини. Випускник сучасної школи, який живе і буде працювати у ХХI ст., має: самостійно набувати необхідних знань й уміло застосовувати їх на практиці; критично мислити, уміти бачити труднощі й шукати шляхи їх розв’язання; працювати з різноманітною інформацією; бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах; самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня.
Досягти визначених критеріїв можна завдяки «компетентнісному  підходу»в навчанні біології. Ідеї компетентнісного підходу як принципу освіти розглядаються в роботах А.Л.Андреева, С.В.Бондара, А.Г. Бермусу, , І.А.Зимньої, Г.Б. Голуба, В.В. Краєвського, О.Е. Лебедєва,М.В. Рижакова, О.Пометун, А. В. Хуторського, та ін. Усі дослідники, що вивчали природу компетентностей  звертають увагу на їх багатосторонній, різноплановий і системний характер.
Основні ідеї компетентнісного підходу сформульовані в Державному стандарті базової та повної середньої освіти України наступним чином:
-    компетентність об'єднує в собі інтелектуальну та знаннєву складову освіти;
-    поняття компетентності включає не тільки когнітивну і операційно-технологічну складові, а й мотиваційну, етичну, соціальну та поведінкову;
-    компетентність  включає результати навчання (знання і вміння), систему ціннісних орієнтації, звички та ін;
-    компетентність означає здатність мобілізувати отримані знання, вміння, досвід і способи поведінки в умовах конкретної ситуації, конкретної діяльності;
-    в понятті компетентності закладена ідеологія інтерпретації змісту освіти, формованого "від результату" ("стандарт на виході");
-    компетентнісний підхід включає в себе ідентифікацію основних умінь;
-    компетентності формуються в процесі навчання не тільки в школі, але і під впливом навколишнього середовища, тобто в рамках формальної, неформальної та позашкільної освіти.
Орієнтація освітніх стандартів, програм і підручників з біології направлена на  формування загальних ключових компетенцій , що дозволить забезпечити не тільки розрізнену предметну  освіту , а й цілісну  компетентнісну освіту. Саме компетентнісний підхід є  «магістральним напрямом» розвитку сучасної освіти. У компетентнісному  ключі формуються не тільки стандарти освіти, а й навчальні плани, методи викладання та оцінки навчальних досягнень. Іншими словами, «компетентнісний підхід» - цілісна дидактична концепція, в контексті філософії якої визначаються цілі , завдання, сучасні  методи та інноваційні технології, орієнтовані на набуття учнями ключових компетентностей.
Однак, ми вважаємо, що майстерність учителя має розвиватися не лише завдяки використанню сучасних методів, технологій,  методичних посібників і готових поурочних розробок. Передусім йому потрібні фундаментальні знання з базового предмета, висока загальна культура і ґрунтовна професійна компетентність, тобто знання педагогом загальних закономірностей, принципів і правил дидактики, змісту й суті сучасного уроку як форми організації навчально-виховного процесу, технологічна грамотність. Саме це може бути гарантією підвищення якості та ефективності викладання шкільного курсу «біологія».
На цей час у педагогічній діяльності кожного вчителя важливим елементом є здатність до інноваційної діяльності.
Реалізація діяльнісного підходу в процесі навчання біології, гуманізація та демократизація освіти зумовлюють необхідність удосконалення професійної підготовки вчителя біології в оволодінні ним сучасними освітніми технологіями. Ми є свідками того, що на зміну традиційному навчанню поступово приходить новий, якісно інший тип організації навчально-виховного процесу – інноваційний, характерними ознаками якого є передбачення та співучасть.
Реалізація інноваційної педагогічної технології передбачає наявність діалогової взаємодії учасників процесу, тому важливим є:
•    форма структурування, впорядкування педагогічної взаємодії всіх суб’єктів навчально-виховного процесу;
•    механізм продуктивної взаємодії суб’єкта педагогічної діяльності з педагогічною реальністю;
•    поєднання інструментального та етичного компонентів професійно-педагогічної діяльності.
Але для того, щоб отримати бажані результати на кожному уроці, вчитель має поєднати духовний зміст педагогічної діяльності з досконалою формою її реалізації. Це буде можливо завдяки:
•    наявності професійного уявлення про існуючий діапазон форм, прийомів. Їх природу і структуру, потенціал для використання педагогічних цілей;
•    усвідомлення рівня власного професіоналізму стосовно існуючої масової та інноваційної практики;
•    вільного володіння власними технологічними можливостями носія професійно-педагогічної діяльності;
•    наявності стійкого результативного досвіду застосування набору (систем методик);
•    розуміння природи дієвості кожної зі складових інноваційних технологій.

Категория: Естественные дисциплины | Добавил: Admin (25.06.2013)
Просмотров: 699 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email:
Код *:
Поиск
ПедПРЕСА
Полезные ссылки
  • Сайт Президента України
  • ІСУО Запорізька область
  • КУРС: Школа
  • КУРС: ДНЗ
  • ЗОІППО
  • РНМЦ ИИТО
  • Заповики
  • ЗОДА
  • Освіта
  • МОН
  • НАУ
  • Верховна Рада України
  • Освіта Запорізької області
  • Олимпиады
  • Интершкола
  • Урядовий портал
  • МФУ
  • Управління ГДС
  • Щоденник
  • Фізкультура та спорт
  • РЦДТ
  • Приморський район
  • Приморська РДА
  • РМЦ
  • GISMETEO: Погода по г.Приморск
    Copyright MyCorp © 2014Конструктор сайтов - uCoz